Dwie odsłony kreatywności
Szeroko rozumiana kultura jest często postrzegana jako najbardziej kreatywny i płodny obszar działalności człowieka w XXI wieku, a przemysły kultury stają się jednymi z najbardziej dochodowych obszarów gospodarki. Umiejętne wykorzystanie dziedzictwa kulturowego, innowacyjnych działań kulturalnych, kreowanie współpracy z biznesem mogą być najefektywniejszymi narzędziami gwarantującymi dynamiczny rozwój i generującymi miejsca pracy. Uprzemysłowienie kultury to proces, który rozwijał się i ewoluował przez ostatnich kilkadziesiąt lat w większości krajów Unii Europejskiej. Proces, który pełni szczególną rolę w rozwoju regionalnym tworząc sektor gospodarki o jednym z największych obecnie współczynników zatrudnienia. Sektor kreatywny i jego rzeczywisty wkład w budowanie nowoczesnej gospodarki staje się coraz częściej podejmowanym tematem przez polityków, przedsiębiorców, artystów... A europejscy liderzy „creative industries” – Wielka Brytania, Skandynawia czy Holandia, mogą poszczycić się efektywnym, logicznym i rentownym programem wsparcia sektora.
AKCJA KREATYWNOŚĆ to propozycja wsparcia sektora kreatywnego w Polsce. Edycja w 2011 roku miała za zadanie odpowiedzieć na pytania: jak budować kreatywny wizerunek miasta, prowadzić własną firmę kreatywną, instytucję kultury czy organizację pozarządową. Zaproszeni goście, m.in. Phil Wood (Principal Advisor of Council of Europe), Colleen Geske (Amsterdam City Council), Ihor Savchak (Centre for Cultural Management we Lwowie), Elena Lai (CEPI), a także Wenancjusz Ochmann – właściciel VENO’S STUDIO, przedstawiali własne doświadczenia w budowaniu udanej współpracy z innymi instytucjami i organizacjami, podpowiadali jak angażować do projektów specjalistów z różnych dziedzin, dzielili się doświadczeniami w edukacji artystycznej młodych, dorosłych i osób wykluczonych (m.in. prezentacje i warsztaty poprowadził także Wenancjusz Ochmann).
Edycja w 2012 roku była bardziej rozbudowana, a VENO’S STUDIO (Wenancjusz Ochmann był koordynatorem regionalnym projektu) razem z Fundacją ARTeria przygotowało w ramach zaplanowanych wydarzeń m.in. konferencję „Kreatywny Śląsk” (24 listopada 2012 r. w Galerii UNIKAT w Chorzowie), a Wenancjusz Ochmann wziął udział w panelu dyskusyjnym „Narodziny klasy kreatywnej czyli edukacja dla kreatywności”. Konkluzje i rekomendacje pokonferencyjne można znaleźć w wydanej publikacji (więcej na stronie w dziale wydawniczym). Organizatorem wszystkich „Akcji Kreatywność” jest Biblioteka Publiczna w Dzielnicy Bielany m. st. Warszawy i Biuro Kultury Urzędu Miasta st. Warszawy. Projekt jest współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a jednym z partnerów jest British Council.